Úgy tanulj, hogy felidézhető legyen!
Tanárként szívszorító nézni és hallgatni azt a diákot, aki kijön felelni magabiztosan, majd az első három mondat után elveszíti a fonalat, lassan elhallgat, vörösödni kezd, és sírva bizonygatja, hogy ő bizony órákon át tanult. A felelete ennek ellenére egyes vagy kettes. Mi történt?
Felelésnél és vizsgánál a tanár sajnos csak a pillanatnyi produktumot tudja értékelni, azt nem, hogy te hány órát ültél a könyv fölött. Persze elhiszem, hogy így volt, és sajnálom, hogy csalódott vagy ilyenkor, de érdemes megvizsgálni, hogy vajon tényleg célirányosan, hatékonyan használod-e a ki a tankönyvvel kettesben töltött idődet. Íme, néhány ellenőrző kérdés, ami segít megértened, hogy mi romlik el.
Valóban tanulsz?
Tényleg olvasod a könyvet, nem ábrándozol, csetelsz, facebookozol helyette vagy ezzel párhuzamosan? Persze, most azt mondod, hogy te tudod mindezt egyszerre is csinálni. Hidd el, hogy nem lesz hatékony az a tanulás, amikor ezzel párhuzamosan még egy-két másik dolgot is csinálsz. Vidd át a telefonodat egy másik szobába, kapcsold ki a gépedet, és csakis és kizárólag a tanulásra koncentrálj!
2. Aktívan olvasol?
Mert lehet ám passzívan is olvasni. Ha úgy olvasod a törikönyvedet, ahogy a regényeket szoktad, akkor nem jól csinálod. Ha csak átfutod egyszer-kétszer a leckéket, és azt gondolod, hogy ezzel meg is tanultad az anyagot, akkor becsapod magadat. Persze, másodszori olvasásra már ismerős lesz néhány adat, de ez még nem jelenti azt, hogy fel is tudod idézni a neveket, évszámokat, vagy sorrendben el tudod mondani az eseményeket. Olvasd lassan, próbáld megérteni és memorizálni azt, amit olvasol.
3. Teszel fel kérdéseket a tananyaggal kapcsolatban?
Na, nem arra gondolok, hogy „mi a fenének kell ezt nekem megtanulni?”, hanem arra, hogyan kapcsolódik az adott politikai folyamat a gazdasági változásokhoz, vagy hogyan következik az egyik jelenség a másikból. Segít, hogy minden leckéhez kapcsolódóan a tankönyvszerzők gyártottak neked kérdéseket. Miközben tanulsz, válaszold meg ezeket a kérdéseket!
4. Elolvasod a forrásokat, megnézed a térképeket, grafikonokat?
Ezeket a szerzők nem azért tették a könyvbe, mert így szebb és színesebb a végeredmény, hanem azért, mert az érettségi a források elemzésén alapul. Ha nem tanulmányozod a forrásokat, nem válaszolod meg a hozzá kapcsolódó kérdéseket, akkor csak félmunkát végzel.
5. Felmondod a tananyagot?
Tudom, ez roppant fárasztó és időigényes. De igazán ez a tanulás lelke. Ha ezt nem teszed, akkor valójában nem is tanulsz. A memorizálás egy adott információ többszöri elismétlését jelenti: addig kell újra és újra elmondanunk a tananyagot, amíg az nem rögzül a memóriában. Ráadásul, ha fel tudod mondani az anyagot, akkor nyugodtan állhatsz fel az asztal mellől, mert akkor valóban elsajátítottad a lényeget, és erre valószínűleg a felelet vagy vizsga során is képes leszel.
6. Ismételsz?
A suliban felelés előtt mindenképpen nézd át még egyszer az előző napon megtanultakat! Így valóban nem marad ki semmi, és tényleg magabiztosan mehetsz ki felelni. Amikor pedig témazáróra készülsz, akkor szánjál pár órát arra, hogy újra átnézd a korábban már megtanult leckéket!
Készülj velem az EMELT SZINTŰ TÖRI ÉRETTSÉGIRE!
Készülj a TÖRI ÉRETTSÉGIRE VIDEÓK SEGÍTSÉGÉVEL!
A történelem tankönyvektől mindig rosszul voltam. Minden második mondat fele félkövérrel van kiszedve. Ez olyan mintha nem lenne kiemelve semmi.